Zoeken in deze blog

woensdag 21 december 2016

Gluten-Vrij

Ik heb de laatste weken niet stilgezeten. Er was vraag naar een Gluten-Vrij Workshop en dat is niet zo simpel als het wellicht klinkt. 
Maar na een paar mis-baksels had ik zowaar een paar heerlijke recepten gevonden (en aangepast naar eigen inzicht) die ik op tafel durfde te zetten.



De deelnemer wil niet genoemd worden dus ik noem hem voor het gemak
"GV" .

GV is getrouwd en hij staat thuis in de keuken, zijn vrouw heeft geen problemen met het eten van gluten. GV zag door de bomen het bos niet mee en wilde graag samen met mij een paar uurtjes overleggen om te zien hoe het anders kan. Hij ontdekte reeds dat alles wat gluten-vrij kant-en-klaar verkocht wordt veel te duur is en niet smakelijk bovendien. Hij had een lijst gemaakt met wat hij niet meer mag eten... Ik kan mij voorstellen dat hij het maar lastig vond!

Om te beginnen heb ik zijn verhaal omgedraaid door te vragen, waarom schrijf je niet een lijst met wat je WEL mag eten?! Het kwartje viel direct!

We hebben samen een gluten-vrij kookboek doorgenomen. De recepten waren niet al te ingewikkeld maar hij liep toch vast waardoor hij er niet toe kwam een recept te proberen. Ik heb hem laten zien hoe hij de recepten moest "lezen" en vond hij verhelderd.

Doordat ik zelf jaren geleden ook een poosje gluten-vrij gegeten heb was ik al aardig thuis in welke meel- en bloemsoorten er te krijgen zijn.
Zelfs heb ik een paar soorten gevonden die vrij zijn van onnodige ingredi├źnten!

Ter plekke heb ik de volgende recepten voor hem klaargemaakt:

- Pannenkoeken van zelfrijzend bakmeel (snufje kaneel door het beslag!)
- Wraps van boekweitmeel (te vullen met gehakt en groenten naar wens) 
- Boekweitgrutten crackers met diverse soorten zaden
- Maiscake van maisbloem, werkelijk TE lekker!
- Bananenbrood met boekweitmeel

Van de maiscake kun je natuurlijk gemakkelijk een triffle maken! Iets wat ook op GV zijn wensenlijstje stond.

Hij gaat nu de komende weken zelf experimenteren met de recepten en dan komt er nog een vervolg afspraak om gluten-vrij brood te bakken.

Daar ga ik nu dus verder mee experimenteren :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen